Kaadutko illalla tyynyyn ilman energiaa ja tuntien, ettet pysy elämässä perässä? Oletko yrittänyt tavata ystäviesi kanssa illallisella jo kuukauden ajan? Meillä kaikilla on joskus vaikeita ja kiireisiä aikoja, mutta älä anna vastuun ja työuupumuksen ylikuormittaa sinua.
Autamme sinua navigoimaan kaaoksen keskellä ja opastamme sinua käytännön toimissa, jotta voit hallita aikaasi ja suunnitella päiväsi kunnolla. Tavoitteena on että voit illalla hengähtää rauhassa ja huolehtia itsestäsi.
Jos hukut tehtäviin, sinun on ensin irrotettava itsesi koko tilanteesta – luo yleiskuva kaikesta tapahtuvasta, poista se päästäsi ja sovella ajanhallinnan perustiedot. Tulet huomaamaan, että tunnet heti pientä helpotusta. Teemme tämän neljässä vaiheessa.
Aloita työstä ja opiskelusta. Kirjoita ylös kaikki työpöydälläsi olevat tehtävät, kaikki sinua odottavat projektit ja myös säännölliset aktiviteetit. Näitä voivat olla esimerkiksi kuukausiraporttien kirjoittaminen, säännölliset kokoukset jne. Sinun on saatava paras mahdollinen yleiskuva.
Tee sama henkilökohtaisten tehtävien kanssa. Kirjoita ylös nykyiset velvollisuutesi, hammaslääkärin tapaamisen sopimisesta, lahjan ostamiseen tulevaa syntymäpäivää varten. Kaikki, mitä kannat mielessäsi. Jos sinulla on säännöllisesti vaativampia arki-tehtäviä (kuten puutarhan leikkuu), kirjoita myös ne paperille.
Saatat järkyttyä siitä, kuinka monta niitä on listalla. Mutta älä huoli, vähennämme sitä vähitellen.
Tunnemme usein olomme ylikuormittuneeksi, koska emme keskity siihen, mikä on todella tärkeää. Kun määräaika lähestyy, tulee stressi. Siksi meidän on asetettava tehtävät tärkeysjärjestykseen. Hyvä apuväline on Eisenhowerin matriisi. Sen mukaan jaat tehtävät neljään luokkaan niiden tärkeyden ja kiireellisyyden perusteella.
Etkö osaa päättää, mikä on tärkeää? Kokeile Pareto-periaatetta. Hänen mukaan 20 prosenttia vaivannäöstä (ajanhallinnassa) tuottaa meille 80 prosenttia hyödystä (tuloista). Etsi toimintoja, joilla on suurin vaikutus tulokseen.
Seuraavaksi on aika päästä eroon tehtävistä jotka eivät ole tärkeitä. Joko delegoimalla niitä tai yksinkertaisesti jättämällä ne tekemättä. Sinun ei todellakaan tarvitse tehdä kaikkea itse. Voit delegoida työt jollekin tiimissäsi, palkata ulkopuolisen tai mennä esimiehesi luo tehtävälistasi kanssa ja pyytää häntä asettamaan ne tärkeysjärjestykseen.
Miten olisi, jos kutsuisit puolisosi kunnon siivoustalkoisiin tai säästäisit sunnuntailounaan kutsumalla perheen ravintolaan? Keksit varmasti monia tehtäviä, joita sinun ei tarvitse tehdä itse. Sellaisiin tehtäviin kannattaa pyytää apua mielenrauhasi vuoksi.
Tiedätkö tunteen, kun edessäsi on suuri tehtävä, mutta lykkäät sitä koska et tiedä mistä aloittaa?
Tämän takia on tarpeellista jakaa kaikki suuret tehtävät (projektit) mahdollisimman pieniin osiin. Osiin, jotka vievät vain muutaman minuutin. Voit esimerkiksi jakaa esityksen valmistelun tiedonhakuun, hahmotelman laatimiseen, diojen luomiseen, designin parantamiseen jne. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea kerralla. Kun olet jakanut tehtävät, voit edetä niissä askel askeleelta, vaikka sinulla olisi niihin vain vartti aikaa.
Tiedät jo, mitä sinua odottaa. Seuraava askel on suunnitella tehtävät oikein. Käytä päiväkirjaa tai jotakin ajanhallinta sovellusta. Ei kannata pitää tehtäviä päässäsi. Tulet helpottumaan kirjoittamalla ne johonkin.
Suunnittele vähintään viikoksi eteenpäin, ehkä jopa kuukaudeksi. Silloin ei käy niin, että lupaat jotain, samaan aikaan kuin sinulla on esimerkiksi kuukausiraportin määräaika. Tee seuraavasti:
Usein emme edes tajua sitä, mutta päivän aikana juoksemme epäolennaisten toimintojen perässä. Useimmille meistä sosiaalinen media on merkittävä ajanhukka. Mutta epäolennaiset toiminnot voivat olla myös turhia kokouksia tai muuta viivyttelyä. Kokeile kirjata kaikki toimintasi ylös muutaman päivän ajan ja katso, missä voisit ”voittaa” ylimääräistä aikaa. Silloin sinulla on iltaisin enemmän vapaa-aikaa, ja voit vihdoin tavata ystäviä tai lukea loppuun pöydällä lojuvan kirjan.
Nyt kun meillä on aikataulu, tarkastelemme erityisiä ajanhallinta menetelmiä, jotka auttavat meitä pysymään aikataulussa.
Ei ehkä tunnu siltä juuri nyt, mutta on aina olemassa ratkaisu. Älä ole liian ankara itsellesi. Vie aikaa tottua järjestelmälliseen työskentelyyn ja harjoittaa kurinalaisuutta. Aloita vähitellen ja juhli jokaista edistystä.
Ajanhallinta, työ- ja yksityiselämän tasapaino ja viivyttely ovat myös hyviä terapia-aiheita. Mikään ongelma ei ole ”pieni”. Asiantuntija auttaa sinua selvittää ajatuksiasi, asettamaan prioriteetteja, löytämään motivaatiota ja ennen kaikkea löytämään tien ulos kaaoksesta. Hedepyllä tarjoamme nettiterapiaa, ja voit valita juuri sinulle sopivan terapeutin.
Tutustu siihen miten palvelu toimii.
Vastaamalla 19 kysymykseen löydämme yli 10 terapeutin joukosta terapeutit, jotka vastaavat parhaiten ajatuksiasi ja huoliasi.